ÎNVĂŢĂMÂNTUL OSICEAN

Educația STEM prin proiecte Erasmus – o altă abordare a învățării

Educația STEM, un concept din ce în ce mai utilizat în învățământul românesc, încearcă să formeze elevii într-un mod atractiv și practic în domeniul științelor. Dacă în această educație încorporăm și artele, atunci educația devine STEAM. Provocările vremurilor noastre cer soluții creative, deci trebuie să încurajăm inovația în științe și arte. Pentru a pune în practică într-un mod cât mai eficient această abordare, împreună cu colegi profesori din Yenisehir Belediyes Bilim ve Sanat Merkezi, Mersin, Turcia; Școala Gimnazială Plopii Slăvitești, România; Kastamonu Bilim ve Sanat Merkezi, Kastamonu, Turcia; Szkol w Janowcu, Janowiec, Polonia și SEPUGS „Vasil Antevski Dren”, Skopje, Republica Macedonia de Nord am ales să scriem și să aplicăm un nou proiect Erasmus. Proiectul se numește From STEM to STEAM, este un parteneriat strategic pentru susținerea schimbului de bune practici în domeniul școlar ce are ca obiectiv principal dezvoltarea competențelor cheie în STEM. Educația STEM combină patru științe ale căror inițiale îi compun denumirea: S – Science (Știință), T – Technology (Tehnologie), E- Engineering (Inginerie) , M – Mathematics (Matematică). STEAM este integrarea STEM cu adăugarea lui A de la Arte. Cu experiența a patru proiecte Erasmus și a unui proiect Comenius, am pornit în această nouă aventură europeană ca și coordonator european al proiectului.
Oare va reuși educația STEM să pregătească elevii de azi pentru cerințele societății de mâine? Pentru a răspunde la această provocare, prin implementarea acestui proiect la Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca”, liceu cu specializarea Științele naturii și două profile – real și uman, ne-am propus creșterea interesului elevilor și profesorilor de a dobândi competențele de care au nevoie în educația STEAM, dar și creșterea interesului elevilor pentru noile tendințe disponibile în tehnologiile viitoare, cum ar fi: tehnologiile robotice, inteligența artificială și spațiul cosmic. Activitățile le-am grupat în jurul a trei teme: „Construirea și programarea unui robot” folosind scratch sau Mblock, roboți Lego EV3 și circuite Arduino, „Explorarea lui Marte” prin crearea de modele simple cu dispozitive LEGO și ARDUINO și stabilirea condițiilor de viață pe Marte, „Artă tradițională, patrimonii culturale și specii pe cale de dispariție” prin introducere în arta și cultura tradițională a țărilor partenere.
Proiectul a început în septembrie 2020 și se încheie pe 31 august 2023, iar prima întâlnire transnațională a fost în Polonia, un training STEM unde au mers 4 profesori din școala noastră. Au urmat apoi patru mobilități cu elevi și profesori în Plopii Slăvitești – Teleorman, Mersin – Turcia, Kastamonu – Turcia și Skopje – Macedonia de Nord la care au avut oportunitatea să participe în total 20 de elevi din școala noastră, însoțiți de profesori din echipa de proiect. Elevii noștri, entuziaști și inimoși, mi-au spus și au spus cui au putut că au trăit una dintre cele mai frumoase experiențe din viața lor de până acum. Eu, de asemenea. Chiar dacă am întâmpinat și obstacole, în special din cauza pandemiei de COVID, mă simt privilegiată că am trăit această experiență culturală, educativă și educațională. Desigur că întâlnirile din proiect nu au fost doar cele din mobilități, cu prezență fizică. La fel de interesante și oportune au fost și cele desfășurate în mediul online. Proiectul este și un proiect etwinning, toate informațiile și materialele din proiect se regăsesc și în twinspace, un spațiu virtual unde elevii și profesorii din toate țările partenere se pot întâlni. Toate aceste întâlniri, față în față sau virtuale sunt activități de învățare nonformală centrate pe participarea activă a elevilor.
Acum iată-ne ajunși aproape de ultima întâlnire din proiect, pe care o vom găzdui în școala noastră în perioada 22-26 mai. Pregătim cu emoție și nerăbdare, cu seriozitate și dăruire competiții cu roboți lego, ateliere de programare a roboților pe care le vom desfășura în școală, dar și expoziții și ateliere de artă tradițională, vizite culturale, spectacol de muzică, dansuri populare, căluș, oferit de elevii noștri, elevi activi și implicați.
Nu pot să închei această scurtă prezentare a proiectului nostru de suflet fără a-l aminti și pe Steamy, unul din produsele finale ale proiectului, cu care am participat alături de Mihaela Begeac din clasa a XI-a, profilul real, la etapa națională a concursului Made for Europe de la Bistrița. Steamy este un robot grab and release lego mindstorm cu un senzor ultrasonic pe care l-am programat cu ajutorul aplicației EV3 Classroom și sperăm să fie un deschizător de drumuri pentru elevii care învață în școala noastră.
În ce măsură ne-am atins obiectivele la sfârșitul acestui proiect, vom vedea după ultima întâlnire, cea din școala noastră, însă ceea ce contează cel mai mult sunt lucrurile care nu se cuantifică, dar se simt: oameni, locuri, gânduri, experiențe, bucurie, empatie.

Lasă un răspuns