PUNCTE DE VEDERE

Provocări pentru un învățământ de calitate, echitabil și eficient

Am știut mereu că a fi profesor înseamnă să ai șansa de a modela caractere, să ai privilegiul de a contribui prin acțiunile, gesturile și cuvintele tale, la alegerile pe care copilul de azi și adultul de mâine urmează să le facă pe calea devenirii sale. Am înțeles, din poziția de profesor, director sau inspector școlar, funcții ocupate de-a lungul anilor, că în domeniul educației cuvântul cheie este IMPLICARE. Indiferent de problemele care apar în procesul de învățământ, implicarea cu dăruire, ambiție și perseverență în toate aspectele ce țin de bunul mers al unei școli, reprezintă primul pas spre reușită.
Această convingere m-a determinat să accept provocarea de a prelua funcția de director al liceului, într-un context deloc favorabil: iminența pierderii profilului umanist prin depășirea termenului de acreditare. Cauza care a dus la acest context?… Prefer să mă rezum la a spune că, din păcate, uneori nu se conștientizează sensul termenului responsabilitate managerială și nici consecințele grave ale neglijenței.
Așadar, am pornit la drum cu un obiectiv bine stabilit, pe cât de important, pe atât de greu de realizat, având în vedere timpul foarte scurt, invers proporțional cu volumul de muncă necesar pregătirii vizitei Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar și, implicit, acreditarea profilului umanist. Dincolo de a fi un obiectiv în parcursul meu managerial, această acreditare era un deziderat al întregului colectiv și al comunității locale și din împrejurimi, fapt ce potența determinarea de a acționa rapid și eficient, plecând de la premisa că un manager competent nu poate realiza nimic de unul singur. Cu o mână de oameni inimoși am construit mai întâi un nucleu al echipei care a elaborat un plan de acțiune riguros, pentru ca apoi, întregul colectiv, oameni minunați și dedicați profesiei lor, să se alăture și să contribuie la atingerea țintelor propuse. Munca depusă în zilele lungi petrecute în școală ne-a unit însă și mai tare. Un colectiv omogen, cu spirit de inițiativă, profesionalism și dăruire alături de o comunitate implicată activ în actul educațional au reușit să convingă evaluatorii ARACIP că la Liceul Teoretic ,, Ion Gh. Roșca” din Osica de Sus învățământul este de calitate. Astfel, eforturile noastre, aprecierile Comisiei de Evaluare și sprijinul Inspectoratului Școlar Județean Olt au făcut posibilă acreditarea profilului umanist, specializarea Filologie.
Dar…adevărata provocare avea să vină după numai câteva zile…O provocare pentru sistemul educațional din întreaga lume…PANDEMIA!… O desprindere forțată de organizarea clasică a sistemului, de structurile și rutinele sale și o singură certitudine convenită în discuțiile cu colegii mei: evitarea discontinuității didactice și de comunicare cu elevii, crearea unui context funcțional de învățare prin adoptarea unor soluții ,,de avarie”. Reacțiile din mass-media la adoptarea unor astfel de soluții au fost variate și bulversante… Paradoxal, aceleași voci care până mai ieri criticau sistemul educațional tradițional, considerându-l învechit și ineficient, pledând pentru un învățământ racordat la era tehnologiei, au devenit brusc și brutal conștiente de ,,dezavantajele tehnicilor și metodelor moderne” sau de „pericolele învățământului online”
Colectivul școlii noastre a conștientizat însă, foarte repede, că educația nu trebuie întreruptă, că profesorul trebuie să rămână mai ales acum, un catalizator important, o sursă de oxigen mental, cultural și afectiv.
Începutul ,,Școlii de acasă” a fost greu, ca oricare alt început… Spiritul de inițiativă, organizarea, lucrul în echipă și sprijinul reciproc s-au dovedit, din nou, esențiale în concentrarea eforturilor pentru păstrarea comunicării și a comunității educaționale,, pentru păstrarea dispoziției de învățare fără încăpățânarea strictă de ,,a parcurge materia”.
A urmat mobilizarea și trecerea la fapte pentru depășirea obstacolelor și dificultăților deloc puține.
Am optat pentru activarea licenței G-suite for Education, licență oferită gratuit de compania Google și cu ajutorul aplicației ADMA, interconectată cu platforma SIIR (Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România), am creat conturile de utilizatori pentru elevi și cadre didactice. Astfel, putem beneficia de aplicațiile necesare în învățarea online: Classroom, Meet, Drive, Hangouts, Earth. Pentru a lucra eficient, simplu și organizat, am întocmit orare.
Prin aplicarea de chestionare, am evaluat riscul imposibilității elevilor și a cadrelor didactice de a participa la lecțiile online (lipsă dispozitive, lipsă conexiune internet) și am căutat soluții pentru aceste nevoi stringente. Un sprijin important a venit din partea Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară București, filiala Slatina, care a donat elevilor noștri din clasele terminale de liceu un număr de 35 de tablete conectate la internet cu abonamente susținute de reprezentanții universității, timp de 24 de luni – un gest salutar pentru care le mulțumim.
În ceea ce privește dificultățile tehnice inerente, am susținut părinții, elevii și cadrele didactice prin mesaje frecvente, explicații și răspunsuri, un real suport oferindu-ne tuturor informaticianul nostru Florin Rădoi, un profesionist desăvârșit.
Sunt doar câteva aspecte privind provocarea de a fi director, dar poate cel mai important este că tocmai aceste momente dificile mi-au demonstrat ce echipă minunată am alături: oameni determinați, care, deși separați de o criză teribilă, s-au încăpățânat să rămână împreună căutând cu îndârjire soluții.
Am convingerea că acest liant puternic, dragostea pentru școala noastră, pentru oamenii ei, pentru comunitate și respectul pentru educație rămân indicatori de succes la Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca” Osica de Sus.

Lasă un răspuns