Experiențele oferite de participările la proiectele Erasmus au fost și continuă să fie, pentru mulți dintre cei implicați, vise devenite realitate. Fiecare proiect reprezintă o experiență unică, fiecare mobilitate din proiect deschide minți și schimbă vieți.
După ce am încheiat pe 31 august 2019 două proiecte Erasmus+ care s-au derulat în liceul nostru în perioada 2017-2019, „Good planning, better future” și „Sporty, Healthy, Safe”, începând cu 1 septembrie 2019 am început implementarea altor două proiecte Erasmus+ la Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca” Osica de Sus.
Primul proiect, un parteneriatul strategic între școli, cu numele „Geleceğimizi kodluyoruz” (Coding our future), număr de referință 2019-1-TR01-KA229-075962_3, are durata de 24 de luni și reunește patru școli europene: Sehit halit yasar mine Ortaokulu din Adana, Turcia – școala coordonatoare, IIS „Vincenzo Cardarelli” din Tarquinia, Italia, Fundacion San Juan y San Pablo din Ibi, Spania, și Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca” din Osica de Sus, Romania.
Obiectivul principal al proiectului „Coding our future” este inițierea în robotică și programare, grupul țintă fiind format din elevi cu vârsta între 10 și 15 ani. Prin implementarea acestui proiect ne-am propus dezvoltarea capacității elevilor de a da soluții la probleme, de a aborda practici inovatoare în educație, prin sprijinirea învățării prin colaborare și a gândirii critice, promovarea și consolidarea dialogului intercultural, descoperirea locului programării roboților în studiile STEM, precum și creșterea integrării sociale a elevilor.
De ce copiii ar trebui să învețe codarea? Pentru a-și dezvolta abilitatea de a rezolva probleme, pentru că dezvoltă gândirea algoritmică și creativitatea, pentru a beneficia de oportunitățile de pe piața muncii. Codificarea îi învață pe copii cum să gândească, ajută copiii să devină arhitecții viitorului lor.
În proiect sunt prevăzute patru schimburi de scurtă durată ale grupurilor de elevi, câte unul în fiecare școală parteneră, la care participă elevi însoțiți de profesori.
Prima mobilitate la IIS „Vincenzo Cardarelli” în Tarquinia, Italia, la care elevii și profesorii participă la un seminar despre codificarea structurată și la ateliere de codare utilizând Scratch și Visual Basic.
A doua mobilitate la Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca”, Osica de Sus, România, unde participanții vor învăța să construiască și să programeze un robot lego și vor vizita un club de robotică.
În cea de-a treia mobilitate care va fi la Fundacion San Juan y San Pablo în Ibi, Spania, elevii vor experimenta jocuri logice, vor utiliza produsele Arduino, vor crea piese de robot și vor vizita o companie care produce roboți.
În cea de-a patra mobilitate care va fi la Sehit halit yasar mine Ortaokulu în Adana, Turcia, va fi prezentat jocul de strategie tradițional turcesc Mangala, vor fi organizate ateliere de prezentare și utilizare a senzorilor secvențiali și vor fi excursii culturale la centre științifice și tehnologice.
În perioada 23-30 noiembrie 2019, am participat împreună cu trei profesori și 8 elevi de la Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca” la schimbul de scurtă durată la Istituto Istruzione Superiore „Vincenzo Cardarelli”, Tarquinia, Italia. Și fiindcă am ajuns într-o zi de sîmbătă, am început cu o vizită la Roma, în ziua de duminică. Luni dimineața am început activitățile la școală, iar printre activitățile desfășurate aș aminti organizarea unui seminar de programare structurată avînd ca temă principală Teorema Bohm-Iacopini, participarea la ateliere de utilizare a codificării în Scratch și Visual Basic, vizită de documentare în centrul vechi al orașului care ne-a permis să ne conectăm la cultura și civilizația locală, vizite culturale la Saline și Necropolis.
Cum aplicăm în școală ce am învățat? Am organizat pentru elevii de gimnaziu un concurs de jocuri create în Scratch. Elevi care fac parte și din Clubul de Științe Orion i-au inițiat pe colegii lor din clasele primare în coding – au mers la fiecare clasă și i-au învățat pe aceștia să obțină o imagine fără a o reproduce din memorie sau copia dintr-o carte, ci folosind un cod. Am participat la Code Week, tema aleasă de noi fiind „Codurile QR”.
Estimăm că impactul participării în mobilitatea din Italia este amplificat prin diseminarea exemplelor de bună practică pe care le-am preluat de la partenerii noștri. În perioada care a urmat, atât elevii cât și profesorii participanți la mobilitate au împărtășit colegilor lor informații, deprinderi și tehnici noi de învățare.
Este de remarcat faptul că proiectul nostru se desfășoară în paralel și pe e-Twinning.
Întâlnirea din România, în care vom fi gazde pentru partenerii din Italia, Turcia și Spania, din luna mai am reprogramat-o pentru anul școlar următor, din cauza situației de criză în care ne aflăm acum. Tema întâlnirii este construirea și programarea roboților Lego Mindstorms EV3 și ne-am propus ca după întâlnirea din România, în fiecare școală parteneră să se înființeze câte un club de robotică.

Proiectul „Enjoy english effectively” cu numărul de referință 2019-1-RO01-KA229-063249_5 reunește șase școli europene: Școala Gimnazială Beciu, România, Yenisehir Belediyesi Bilim ve Sanat Merkezi, Mersin,Turcia, Dusho Hadzhidekov, Plovdiv, Bulgaria, Kastamonu Bilim ve Sanat Merkezi, Kastamonu, Turcia, Priekuli Secondary school, Priekuli, Letonia și Liceul Teoretic „Ion Gh. Roșca”, Osica de Sus, România. Este un parteneriat strategic doar între școli care se desfășoară tot în perioada 2019-2021, grupul țintă fiind format din elevi cu vârsta de 10-14 ani. Proiectul se concentrează pe îmbunătățirea competențelor de scriere, vorbire, înțelegere, citire, precum și pe explorarea instrumentelor care îi motivează pe elevi în învățarea limbii engleze. Principalele obiective pe care ni le-am propus vizează acceptarea diversității sociale, naționale și culturale, pregătirea de noi materiale pentru lecțiile de engleză, încurajarea elevilor să gândească și să lucreze împreună, transformarea lecțiilor centrate pe profesor în lecții centrate pe elev, explorarea instrumentelor care îi motivează pe elevi să fie implicați activ în lecțiile de engleză și să se concentreze pe învățarea lor, schimbul de experiență și de bune practici între cadrele didactice implicate în probleme de predare similare.
În noiembrie 2019 am participat împreună cu un alt profesor din liceu la un eveniment comun de formare a profesorilor pe termen scurt, la Școala Gimnazială Beciu, care este și școală coordonatoare. Următoarele două mobilități din proiect, cea din Kastamonu, Turcia, programată inițial pentru luna martie, cu tema English with technology și cea din Letonia, cu tema Spelling Bee competition programată pentru luna iunie am fost nevoiți să le amânăm pentru toamnă, când sperăm că ne vom putea întoarce în siguranță la școală. Calendarul proiectului va continua apoi cu întâlnirea din Bulgaria cu tema English workshop, iar liceul nostru va fi gazdă pentru ultima reuniune de proiect din 2021, cu tema Theatre.
Împreună cu elevii și profesorii implicați în proiect am organizat o competiție pentru crearea unui logo, a unui poster, Ziua Erasmus, schimb de felicitări de Anul Nou cu elevi din școlile partenere, joc de mimă pe teme sportive. Toți elevii din cele șase școli implicate în proiect au lucrat împreună, au scris articole, poezii, propoziții haioase, reușind astfel să edităm primul număr al ziarului proiectului. Lucrăm și la produsul final al proiectului, o carte digitală care să îi ajute pe copii în învățarea limbii engleze.
Chiar dacă nu mai mergem la școală în această vreme de pandemie, noi ne continuăm activitățile în ambele proiecte în spațiul virtual al proiectelor, în Twinspace, pe platforma eTwinning. Acolo se regăsesc toate produsele noastre, afișe, poze, filmulețe etc. și tot acolo ne întâlnim în webinarii, elevi și profesori din toate țările partenere. Pe eTwinning mai desfășurăm și alte două proiecte eTwinning, Let’s learn with STEM și Water resources are in danger. Let’ s not pollute it!
Participarea la proiectele Erasmus și eTwinning este o oportunitate de învăţare pentru toți cei implicaţi – profesori, elevi, părinți. Proiectele europene contribuie la dezvoltarea celor opt competențe cheie – de comunicare în limba română, într-o limbă străină, STEM (matematică și științe), digitale, a învăța să înveți, sociale și civice, spirit de inițiativă și antreprenoriat, sensibilizare și exprimare culturală. Fiecare dintre noi avem de învăţat şi de câştigat în acelaşi timp, legăm prietenii și construim amintiri pentru o viață.

https://asociatiaculturalapromemoria.ro/wp-content/uploads/2020/06/erasmus.jpghttps://asociatiaculturalapromemoria.ro/wp-content/uploads/2020/06/erasmus-150x150.jpgLavinia TanislavDESCHIDERIExperiențele oferite de participările la proiectele Erasmus au fost și continuă să fie, pentru mulți dintre cei implicați, vise devenite realitate. Fiecare proiect reprezintă o experiență unică, fiecare mobilitate din proiect deschide minți și schimbă vieți. După ce am încheiat pe 31 august 2019 două proiecte Erasmus+ care s-au derulat...Osica de Sus